
És filòsofa i directora de IREF: Institut de Recerca de E… i Filosofia La seva obra es composa de tres llibres:
• El plaer de mirar
• Educació i vida cuotidiana
• Un lloc anomenat escola I els trets principals són 3:
• Constant diàleg amb la ciència, l’art, la filosofia, els infants, la familia,
apendre, ensenyar… i tot això fa que qualsevol experiència seva tingui un
component ric i ampli.
• Constant interès per l’educació, la seva grandesa i l’atenció i interès que
ella li dóna.
• Proximitat intencionada que manté amb aquests elements.
Ella provoca situacions per tal d’estar en contacte amb tots els col•lectius esmenats prèviament.
PROPOSTA que ens fa l’autora: Pensar sobre l’ofici que hem triat. FER DE MESTRE: L’autora ens diu que aquest títol seria més propi d’una sèrie de conferències que no pas d’una sola feta per ella. La filòsofa cita a Brossa: “Volien ferme Mestre per poder viure la vida, però s’els va oblidar explicarme com es viu la vida”.
Ens anima a sentir parlar molt sobre l’ofici de ser Mestre. Considera que és un tema que s’ha d’anar tractant de mica en mica. Per això al principi propasa el títol per a un seguit de conferències. Ella es concentra en parlar de l’ofici de Mestre però en el marc d’una ciutat; concretament Barcelona. S’ha de pensar amb els nens que creixen, els nens del nostre entorn: som un referent; el seu referent. La relació que podem tenir amb els nens pensum que és estàtica però els nens canvien cada segon com a reacció a les coses que els hi diem. Al parlar d’educació escolar hem de pensar que els nens estan devant nostre creixent i que per tant som un referent per a ells i per a tots els hàbits que van adquinint. Cita la reflexió filosòfica que fa al llibre sobre els estrangers.
És per aixòque ella considera que quanun apersona sap viure a la seva ciutat pot viure a qualsevol altre ciutat que no sigui la seva.
Després d'això va passar a parlar-nos d'una pàgina en la que ha col·laborat:
www.anycerda.org
Va aprofita aquest moment per a parlar-nos del important paper que van prenent les escoles de mica en mica.
A continuació va explicar el paper de les escoles en vers als infants mitjançant una metàfora en que deia que: les vaques (o altres rumiants) surten de l'estable par a menjar i tornen després a ells per tal de digerir l'aliment de l'exterior. Ell relaciona les vaques amb els nens, l'estable amb l'escola, l'exterior amb la ciutat i el menjar amb el coneixement.
I acte seguit va posar una imatge de Perejaume en que es veia una cadira amb una finestra enganxada que simbolitzava que una persona s'ha d'endur l'instrument per a pensar allà on hi ha un punt d'interès per al coneixement.
Per a concluir la xerrada va mostrar una imatge de la 'Pedra Rosseta' i va dir que no podem ensenyar a algúa escriure si primer de tot no som nosaltres bons lectors.
L'últim que va dir va ser: "Fer de mestre és fer d'acomodador i dirli al nen quin és el seu lloc i després seure e última fila i observar."
No hay comentarios:
Publicar un comentario